Sri lanka 2015 (10 juli - 5 aug)

11 juli 2015 - Katunayake, Sri Lanka

Han: 11 juli. Het was een lange dag/ nacht. Rond 11.30 vanaf Frankfurt vertrokken. Naar Doha, Qatar( met QATAR AIRWAYS). Na de ramp met mh17 was ik verbaasd dat we dwars over Turkije Syrie en Irak vlogen. Met als bekende plaatsen: Bagdad, Mosul, Kirkurk. Na een vlucht van 6 uur geland voor een korte tussenstop. Bij vertrek om 20.00 uur was het al pikkedonker en nog steeds 38gr. We zitten vlakbij de evenaar. En vlogen we langs de kuststrook die helemaal verlicht leek te zijn. Honderd tankers liggen hier voor anker. En deze zijn allemaal volledig verlicht. Na de 2e warme maaltijd en een video marathon met Tycho, toch maar besloten om een een kort tukkie te doen. Voor zover als dit gaat. Gebroken wakker geworden door het bruut inschakelen van de geluidsinstallatie van de captain dat we iets over 4-en in de ochtend gaan landen in Colombo. Hoofdstad van SRi Lanka. Met een lekkere 27 gr. Best uit te houden. Even geld pinnen en hup snel naar buiten waar we landing al verwelkomd zijn door een moesson regen. Gebruikelijk in deze tijd van het jaar aan de westkant van het eiland. Na wat afdingenvan 1500 ruppie bij nummer een. Ging nr 2 akkoord met 1400 ruppie voor 15 km naar het hotel aan het strand, waar we door een donkere natte stad moesten rijden aan de linkerzijde van de weg. Fietsers . Brommers auto's busjes zonder licht. Met Boedha op het dashboard hebben we heelhuus gered. Iedereen slaapt nog alleen wat mensen bij de receptie zijn wakker. Even rusten en spullen opgeslagen. Netals we naar buiten willen stappen barst er weer moesson bij los. Tegen zessen is het al aardig lichg en druk op straat. Binnen 1 minuut zijn we al gsspot door Kennedy duidelijk een kathliek met zijn maat Bob Marley. Beiden hebben hun tuk tuk volledig ingericht. Voor 600 r. Rijden ze ons naar de visafslag alwaar ze ons tussen alle hektiek en geclaxonneer veilig afzetten. De kinderen vinden het een vieze bende. Stank en ingewanden. Liggen ovral en de verkopers lopen er op blote voeten doorheen. Lekker levendig zo op de vroege morgen. En een hele bende vis! Mega tonnijnen met gel vinnen van tussen de 75 en 90 kg. Geep andere soorten tuna, roggen , rode baars, krabben garnalen haaien en .... zelfs manta rays. Dit laatste is voor een duiker niet leuk om te zien. Jaren geleden op Galapagos tussen een school fouragerende manta's gezwommen. Fantastisch! Kinderen hebben er na een kwartier al geen lol meer in terwijl ik nog steeds onbekende vissen tegekom. En nog niet niet wegkom. Ondertussen worden ee geshaduwd door K & B. Die hun taxi terugrit graag veiliggesteld zien. Nog even een tussenstop bij mijn eerste hindoe tempel met afbeeldingen van de god Ganesh. Buiten is deze prachtig met beelden versierd. Binnen is een ceremonie aan de gang waar we even als toerist naar staan te kijken. Het weer is opgeknapt. Visitekaartje uitgedeeld. Want wij blijven nog een paar dagen $$. Bus reis fietsen huren. Een bootreis met echte vissers mee of een massage ze kunnen alles regelen ( grote familie zeker?). Daarna neergestort op een strandstoel na een kort rondje over strand. Het hotel ontwaakt pas en wij krijgen akvast een kamer om even tot rust te komen. Rond half 10 is de 2e kamer ook schoon. We zitten op de 2e etage met zeezicht. Nu relaxen. Eerst ontbijten of eerst zwemmen?