Zaterdag 1 augustus 2015. Tangalle

1 augustus 2015 - Hambantota, Sri Lanka

Han: mooi wit huisje met een lekker stenen bed, met daarop een lekkere matras en klamboe. Heerlijk geslapen om half 7 wakker. Internet is slecht. Dus maar even het logboek van gisteren afmaken. Met uitzicht op de indische oceaan drinken we wat koffie. Om 8 uur richting rest. Voor het ontbijt. De kids slapen nog. Het duurt een eeuwigheid voordat we koffie krijgen. En nog veel langer voordat de scrambled eggs komen. In de tussentijd zijn de kids ook gearriveerd. We zouden om 9 uur vetrekken naar de tempel. Het is al bijna 10 uur. Zonder kids, deze blijven bij het zwembad. Die vinden dat ze genoeg tempels en oude stenen hebben bezocht.?

We zijn op weg naar de berg tempel Nul Kiri Gala. Het is toch een een flink eind rijden en na de mega klim en het bezoeken van de tempels is het weer echt zweten. Wat een hitte. Terwijl het toch licht bewolkt is. We hadden net net zelfs een spat regen op de voorruit. Dit is de tempel die Chris ook bezocht in zijn 3 op reis programma. We herkennen de albino bij de kassa. Als je een donatie geeft, zingt hij een bedankliedje met je naam. we denken dat hij is aangenomen op zijn rekenvaardigheid.
De berg is weer veel te hoog en er liggen wat tempels met prachtige muur en plafondschilderingen, op verschillende nivo's. Kunnen we af en toe uitrusten. Het al weer half 1 als we terug rijden.

We komen veel te laat voor onze kreeftenlunch bij Ravi aan. Maar dat maakt hem niet uit. Hij lacht en in zijn hokje van 3 x 3 bakt hij er op los. Wij drinken vast wat en brengt een grote bier. Af en toe bekijken we zijn voortgang. Groentes. Patat zelf geschild en gebakken. 2 flinke moten tuna en 4 kleine kreeften (die laatste voor 3000 r. = ruim € 20.- Kosten in de andere hotels al snel 6000).
We wandelen over het strand terug. Om 4 uur zouden we al weer vetrekken naar het turtle protection centre en naar de blowhole achter Tangalle. Maar eerst nog maar een duik in het zwembad. We rijden eerst naar de turtle in Rekawa beach 5 km verderop. Alles nog gesloten, het start meestal pas om 9 uur in de avond. Beneden op het strand ontmoeten we iemand. Hij haalt af en toe een metalen rooster weg en graaft met zijn hand een gat. Gisteren avond bij volle maan waren er 100 bezoekers. X 6 euro. Moeilijk is om die allemaal stil te houden. Het Strand is befaamd om zijn grote hoeveelheid nesten. Gisteren zijn er heel veel nesten uitgekomen en overal liggen nog eier schillen. Ook zijn er 3 schildpadden aan land gekomen om eieren te leggen. Hij graaft nog een keer en komt in een vol nest . Hij voelt wat en deze komen pas over een week uit. Hij laat ons een ei zien. Wit en net een pingpong bal. Whow.

We zijn te laat voor de blow hole en kijken nog snel in Tangalle bij de haven en gaan nog even shoppen. Kettinkjes armbandjes. Paar kleine olifantjes en gaan in het pikkedonker naar huis. Wat een slechte hobbelweg naat het hotel ..... maar het plekje is perfect. We kunnen bijna meteen aan tafel. We hebben alleen maar 5 x kippensoep en brood besteld. En jawel weer 2 grote volle schalen en brood ook na 3 x opscheppen krijgen we niet alles op. Als toetje krjjgen we 2 volle bakken met kurd (buffelkwark) en honing. Lekker. De kids zijn moe en gaan naar bed. Wij doen nog even de boekhouding voor het aantal gereden km's. Nu 1900 km bruto.

Om 11 uur zitten ee nog op het strand te genieten van de complete rust. Ondanks dat mijn bier op kamertemperatuur is, 30 graden, smaakt het ons prima. De turtle tour hebben we toch maar geskipped . Met 100 man over het strand lopen vinden we te weinig " eco". Wie weet wat we onder deze sterrenhemel en bijna volle maan nog hadden kunnen zien? We kunnen mega ver links en rechts de golven zien breken in de volle maan. Dit gaat met grof geweld.
Zwemmen is in deze periode niet aan te raden. De zee is mega ruw. Jammer dat je daar s'nachts bijna niets van hoort als de ventilator op standje 3 staat. Half 12. Laat en ik ben moe en ben verkouden. Tot morgen.